نشانی کارخانه : تهران، شهرک صنعتی شمس آباد بلوار بهارستان، پلاک 18

اولین کسی که سازنده پلاستیک بود؟

فهرست مطالب

اولین کسی که سازنده پلاستیک بود؟

اولین کسی که سازنده پلاستیک بود؟

مقدمه

همیشه اولین ها در یاد و خاطره مردم و تاریخ باقی می مانند و از آنها در اعصار آینده به نیکی یاد می شود. اولین ها از این نظر اهمیت دارند که با یک خوش فکری یا نواندیشی دست به اختراع چیزی زده اند که در زندگی بشر اثر مثبت یا منفی بسیار بزرگی گذاشته است.

این اثر می تواند مثبت یا منفی باشد که معمولا در سال ها و قرن های بعد همچنان ادامه دارد و آن اختراع همچنان باعث پیشرفت هایی یا معضلاتی در اجتماع می شود. اولین کسی که سازنده پلاستیک بود نیز چنین اثری را به جا گذاشت و اختراعش باعث پیشرفت و همچنین معضلاتی شد.

شاید خود اولین سازنده پلاستیک تصورش را هم نمی کرد که روزی اختراعش تا این حد مورد استفاده داشته باشد و وقتی به هر کجا پا می گذاری یک اثر از آن دیده شود. البته این اثر هم مثبت و هم منفی می باشد که می توان در موردش ساعت ها حرف زد.

اولین سازنده پلاستیک خوابش را هم نمی دید اختراعی که در آزمایشگاه شیمی اش کشف کرد روزی با تغییراتی در صنایع غذایی مورد بهره برداری قرار بگیرد. صنعت غذایی اگر برای بسته بندی محصولاتش از پلاستیک ها استفاده نکند با قیمت گرانی به دست مصرف کننده خواهد رسید.

اولین سازنده پلاستیک شاید هرگز تصورش را هم نمی کرد که روزی اختراعش به معزلی برای محیط زیست جهان تبدیل شود. این یک واقعیت است که هر لحظه یا پلاستیک را نفس می کشیم یا می خوریم و یا بر روی آن راه می رویم.

ما انسان ها امروزه در اقیانوسی از پلاستیک زندگی می کنیم و هر روز به حجم پلاستیکی که وجود دارد افزوده می شود و بیشتر از قبل در این اقیانوس غرق می شویم. اگر همچنان این رویه معیوب ادامه داشته باشد در سال های پیش رو مشکلات بیشتری برای جوامع انسانی پیش می آید.

اولین سازنده پلاستیک هرگز تصورش را هم نمیکرد که روزی اختراعش یکی از عوامل مرگ های خاموش در دنیا باشد. قطعا هدفش با این کشف کمک به جامعه انسانی بود ولی ما آدم ها هر چیزی که بوی منفعت بدهد از حد می گذرانیم و بیش از حد دست به تولیدش می زنیم.

پشت تولید بیش از اندازه پلاستیک در دنیا تاجران کلان و سیاستمداران فاسد قرار دارند. این دو دسته هستند که افکار عمومی را با رسانه هایی که در اختیار دارند کنترل می کنند و اجازه نمی دهند تا معضلاتی که پلاستیک به وجود آورده است اطلاع رسانی دقیق شود.

تا زمانی که سیاستمداران چشم بر روی منفعتی که از این ماده سمی و کشنده می برند نبندند دنیای ما نخواهد توانست از پس مشکلات به وجود آمده به وسیله پلاستیک رهایی یابد. رها نشدن از این مشکلات همچنان مرگ انسان ها و حیوانات و گیاهان زیادی را رقم خواهد زد.

سوای از تمام مشکلاتی که پلاستیک برای دنیای ما ایجاد کرده است ولی هنوز هم از اولین سازنده پلاستیک متشکریم زیرا لذت خیلی از چیزها مثل شوت زدن توپ پلاستیکی را این محصول زیبا و نچسب به ما هدیه داده است.

برای مشاهده، استعلام قیمت و ثبت سفارش بطری نیم لیتری در مشهد بر روی لینک زرد کلیک کنید.

سازنده پلاستیک

بیوگرافی اولین سازنده پلاستیک:

اولین فردی که سازنده پلاستیک بود فردی انگلیسی به نام الکساندر پارکس می باشد. البته او خود را هنرمند می دانست ولی در زمینه شیمی هم فعالیت هایی داشت که در نهایت نبوغش گل کرد و منجر به اختراع پلاستیکی که امروز استفاده می کنیم شد.

او آزمایشگاهش را در شهر لندن بنا کرده بود و در حدود بیش از 150 سال پیش در نمایشگاهی در همان لندن شرکت کرد که ماده اختراعی خود که پارکسین نامگذاری کرده بود را به عنوان ماده ای ارگانیک که از سلولز تهیه شده است به جامعه علمی معرفی نمود.

اولین سازنده پلاستیک در توضیحات به افراد مختلف این ماده را اینگونه معرفی کرد که می توان با کمی گرم شدن آن را در قالب قرار داد که شکل قالب را به خود می گیرد. بنا بر گفته منابع علمی پارکس هرگز اختراع خود را که نمونه ای اولیه از پلاستیک و ترموپلاستیک بود تکمیل نکرد.

شاید بگویید او که تکمیل نکرد پس چرا همه جا شناخته شده است؟ در همان خط اول مقاله به این سوال شما پاسخ دادیم همیشه اولین ها در یاد و خاطره مردم و تاریخ می مانند و پارکس به عنوان اولین سازنده پلاستیک در حافظه عمومی ماند و از او همچنان به نیکی یاد می شود.

البته این نکته نیز جالب توجه است که بدانید اولین سازنده پلاستیک الکساندر پارکس 66 اختراع در زمینه پلاستیک به ثبت رساند که همین خود نشان از تلاش بسیار زیاد این دانشمند دارد که همچنان تشنه موفقیت و کشف بود و به راهش ادامه می داد.

همیشه اولین ها راهی را شروع می کنند که دیگران با استفاده از اختراع آنها دست به اکتشافات بعدی می زنند. با توجه به کشف پلاستیک توسط پارکس، یک دانشمند بلژیکی توانست با تغییراتی اولین پلاستیک مصنوعی واقعی را کشف و تولید نماید و رونمایی کند.

متاسفانه شرکت پارکسین که اولین سازنده پلاستیک در لندن تاسیس کرده بود نتوانست زیاد دوام بیاورد و چند سال بعد منحل شد. علت این منحل شدن قطعا بر می گردد به مشکلات مالی که پارکس با آن دست به گریبان شد و نتوانست از اختراعش آن طور که بایست و شایست بهره ببرد و به سود برسد.

البته در موزه هنر لندن یاد و خاطره پارکس را بعد از سال ها همچنان گرامی نگه می دارند و بخش هایی را به اختراعات و بیوگرافی او اختصاص داده اند تا مردم در یادشان باشد که چه کسی باعث به وجود آمدن پلاستیک هایی که امروزه استفاده می کنیم شد.

 

مطالعه بیشتر:  گالن 20 لیتری در شیراز

سازنده پلاستیک

اگر سازنده پلاستیک آن را کشف نمی کرد چه اتفاقی می افتاد؟

شاید این سوال در ذهن شما به وجود آمده باشد که اگر سازنده پلاستیک آن را کشف نمی کرد چه اتفاقی برای دنیای ما می افتاد. اوضاع برای تجارت هایی که امروزه به پلاستیک وابسته هستند چگونه پیش می رفت و باید چه کار می کردند.

واقعیت این است که پاسخ به این سوال در حد گمانه زنی خواهد بود و نمی توان قطعی پاسخ داد. ولی اگر سازنده پلاستیک دست به کشفش نمی زد امروزه بسته بندی اقلام خوراکی و صنعتی بسیار بیشتر برای شرکت ها هزینه بر می داشت و مجبور بودند آنها را گران تر به بازار مصرف عرضه کنند.

در بالا گفتیم پاسخ ها گمان زنی می باشد دلیلش این است که اگر پلاستیک کشف نمی شد ممکن بود دنیای ما راه دیگری را برای بهبود مشکلات خود کشف کند و جایگزین دیگری پیدا کند که معضلاتی که پلاستیک برای دنیای امروز به وجود آورده را به وجود نیاورد تا جهانی سالم تر داشته باشیم.

 

اکتشاف مواد پلاستیکی:

در قرن ۱۹ با بررسی و کشف موادی که بعدها به عنوان پلاستیک شناخته شدند، آغاز شد. این مواد شامل نیتروسلولز، کازئین، لینوم و شلیک بودند. یکی از اولین نوع‌های پلاستیک، پلاستیک نشاسته بود که از نشاسته گیاهی مانند ذرت یا سیب‌زمینی به‌دست می‌آمد. با کشف نشاسته و قابلیت آن در تشکیل فیلم، بسته‌بندی و کاربردهای دیگر، پلاستیک نشاسته در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ شناخته شد.

اما پلاستیک‌های سنتتیک که از مواد شیمیایی به‌دست می‌آیند، توسط چندین پژوهشگر و صنعتگر در طول سال‌ها توسعه یافتند. در سال ۱۸۶۲، الکساندر پارکس اولین پلاستیک سنتتیک را با نام پارکسین (Parkesine) معرفی کرد. این ماده از سلولز تشکیل شده بود و پس از گرم شدن در قالب قرار می‌گرفت و در هنگام خنک شدن شکل خود را حفظ می‌کرد. الکساندر پارکس اختراع خود را به‌طور کامل پیش نبرد، اما او یکی از اولین انواع پلاستیک و ترموپلاستیک را اختراع کرد که در صنعت تولید پلاکت‌های بیلیارد و عدسی‌های عینک استفاده شد.

ساختن پلاستیک سخت:

در سال 1907، لیون بکلند و فردریش کله در شرکت باکلند و کله (Bakelite)، پلاستیک سخت نخستین بار را ساختند. این پلاستیک که به نام باکلند معروف شد، مقاومت بالا و عایق الکتریکی داشت و در صنعت برق و الکترونیک به کار رفت.

ساختن پلاستیک نرم:

در سال 1933، پلاستیک پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) کشف شد. این پلاستیک نرم و انعطاف‌پذیر بود و در صنایعی مانند بسته‌بندی مواد غذایی و لباس‌ها استفاده شد.

ساختن پلاستیک حرارت‌پذیر:

در دهه 1930، پلاستیک پلی‌وینیل کلراید (PVC) کشف شد. PVC مقاومت خوبی در برابر حرارت داشت و در صنعت ساخت لوله‌ها، کف‌پوش‌ها و محصولات آب و فاضلاب استفاده می‌شود.

پلاستیک‌های روشنایی:

در دهه 1950، پلاستیک‌های روشنایی مانند پلاستیک پلی‌متیل متاکریلات (PMMA) کشف شدند. این پلاستیک‌ها خواص شفافیت و شکل‌دهی آسان را داشتند و در ساخت وسایل نورپردازی و لوازم آرایشی مورد استفاده قرار گرفتند.

پلاستیک‌های بر پایه پلیمرهای مصنوعی:

در دهه 1960، پلاستیک‌های بر پایه پلیمرهای مصنوعی مانند پلاستیک پلی‌استایرن، پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن با فشار بالا (HDPE) کشف شدند. این پلاستیک‌ها در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، بسته‌بندی، الکترونیک و ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند.

مطالعه بیشتر:  گالن 4 لیتری در شیراز

سازنده پلاستیک چه تاثیری روی کره زمین در طولانی مدت داشته است ؟

به عنوان یک ماده یکبار مصرف یا در برخی موارد، حتی چندین بار مصرف، پلاستیک‌ها تاثیرات قابل توجهی بر کره زمین در طولانی مدت داشته‌اند و دارند. این تاثیرات متنوع و گسترده بوده و بر اقتصاد، محیط زیست، جوامع بشری، و حتی سلامت انسان‌ها تاثیر می‌گذارند. در زیر به برخی از این تاثیرات اشاره خواهیم کرد:

  1. آلودگی محیط زیست: پلاستیک‌ها با طول عمر بالا و تجزیه ناپذیر بودن، به آلودگی محیط زیست منجر می‌شوند. پسماندهای پلاستیکی دریاها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و سایر مناطق زیستی جمع شده و به شکل آشکار یا غیرآشکار، زندگی حیوانات و گیاهان را تهدید می‌کنند.

  2. تاثیر بر جانداران دریایی: پلاستیک‌ها برای جانداران دریایی به شکل دوگانه تاثیر دارند؛ اولاً به عنوان یک منبع آلودگی مستقیم که می‌تواند منجر به مرگ و میر حیوانات دریایی شود، و دوماً به عنوان یک جاذب مواد شیمیایی که می‌تواند در زنجیره غذایی وارد شود و اثرات زیست محیطی بلندمدتی را به وجود آورد.

  3. تخریب اکوسیستم‌های آبی: پلاستیک‌ها می‌توانند اکوسیستم‌های آبی را تخریب کنند؛ از طریق مسدود کردن جریان آب، ایجاد خطر برای حیات آبی و مخازن آبی، و همچنین باعث کاهش تولید گونه‌های زنده در آب شوند.

  4. آلودگی هوا و آب: سوختن پلاستیک‌ها و یا تخلیه آنها به محیط زیست می‌تواند منجر به آلودگی هوا و آب شود. این آلودگی می‌تواند به تنفس کردن مشکوک و بروز بیماری‌های تنفسی منجر شود و منابع آبی را به شدت تلف کند.

  5. تاثیرات اقتصادی: مقابله با آلودگی پلاستیکی نیازمند هزینه‌های زیادی برای جمع‌آوری، بازیافت و دفع می‌باشد که می‌تواند بر اقتصاد یک کشور تاثیرات نامطلوبی بگذارد. همچنین، در صنایع مرتبط با پلاستیک، نیاز به استفاده از منابع طبیعی و انرژی بیشتری وجود دارد که ممکن است باعث افزایش هزینه تولید شود.

با توجه به تاثیرات منفی فراوانی که پلاستیک‌ها بر کره زمین دارند، اقدامات جدی برای کنترل تولید، مصرف، و مدیریت صحیح آنها ضروری است. این شامل اقداماتی مانند تشویق به بازیافت، تولید پلاستیک‌های قابل تجدیدپذیر، و افزایش آگاهی عمومی درباره اثرات زیست‌محیطی آنها می‌شود.

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، پلاستیک‌های مختلفی مانند پلاستیک‌های نایلون، پلی‌کربنات، پلی‌استرها و پلی‌اورتان توسعه یافته‌اند و از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

 

تاثیر پلاستیک بر زندگی امروزه

پلاستیک یکی از تاثیرگذارترین اختراعات تاریخ بشر است و تأثیر زیادی بر زندگی و تکنولوژی داشته است. استفاده از پلاستیک به عنوان جایگزینی ارزان قیمت برای مواد مانند فلز، شیشه و چوب در صنایع مختلف، تغییرات بزرگی در تولید و بهبود فرآیندهای تولید ایجاد کرده است. پلاستیک در بسته‌بندی مواد غذایی، تکنولوژی بسته‌بندی، صنعت خودروسازی، تجهیزات الکترونیکی، صنعت پزشکی و زندگی روزمره نقش مهمی دارد. با این حال، باید توجه داشت که استفاده بی‌رویه از پلاستیک و مشکلات زیست محیطی آن نیز نیازمند مدیریت و راهکارهای مناسب است.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید و دانستید اولین سازنده پلاستیک الکساندر پارکس است که یک فرد بریتانیایی می باشد. او در آزمایشگاه شیمی اش در لندن اولین نمونه پلاستیک ها را کشف کرد و در نمایشگاهی آن را به جامعه علمی آن زمان معرفی کرد که تاثیرات زیادی بر روی دیگران گذاشت.

در آخر لازم به یادآوری است که شرکت زرپلاست با سال ها تجربه در زمینه تولید انواع پلاستیک این آمادگی را دارد تا محصولاتش را برای شما فروشندگان و مصرف کنندگان عزیز به هر نقطه از کشور که اراده کنید ارسال نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: محتوا محافظت شده هستند