نشانی کارخانه : تهران، شهرک صنعتی شمس آباد بلوار بهارستان، پلاک 18

حقایق تکان دهنده پلاستیک در جهان

فهرست مطالب

حقایق تکان دهنده پلاستیک در جهان

حقایق تکان دهنده پلاستیک در جهان

مقدمه

در عصر رسانه زندگی می کنیم ولی متاسفانه رسانه ها عادت کرده اند که فقط نقاط زیبای دنیا را به ما نشان بدهند و چشم هایمان را به روی اتفاقاتی که بر روی کره زمین در جریان است ببندند و حقایق تکان دهنده پلاستیک ها را به ما نشان ندهند.

دلیل این که هیچ رسانه ای از حقایق تکان دهنده پلاستیک صحبت نمی کند سیاستمداران هستند. سیاستمداران منفعت زیادی از این ماده سمی دارند و حاضر نیستند از آن بگذرند تا دنیای اطرافمان ایمن شود و مشکلات زیستی حل گردد.

در حالی که دنیای اطرافمان غرق شده و یک قدم به نابودی توسط پلاستیک ها نزدیک تر می گردد. آنها توطئه هایی مثل بیماری ویروسی فراگیر، جنگ اتمی و غیره را برای پایان داده شدن به بقای انسان مطرح می نمایند در حالی که حقایق تکان دهنده پلاستیک ها را نادیده می گیرند.

اگر همچنان بشر به تولید این ماده ادامه دهد و پس مانده هایش را در محیط زیست رها نماید بدون این که یک گلوله از تفنگ هیچ کدام از ارتش های جهان شلیک شود دنیای زیبای ما به پایان می رسد. در سالیان آینده غذا و آب سالم به سختی گیر خواهد آمد و بشر درگیر این مورد خواهد شد.

اگر هم جنگی شود بر سر منابع غذا و آب سالم خواهد بود نه بر سر تصرف سرزمینی و ساختن امپراطوری ها یی که از اینور تا آنور کره زمین کشیده شده باشند. هر چه زودتر سیاستمداران حقایق تکان دهنده پلاستیک ها را جدی بگیرند به نفع دنیایی است که همه ما در آن زندگی می کنیم.

حدود بیش از صد سال از کشف این ماده سمی و خطرناک می گذرد. این ماده امروزه به یکی از پر مصرف ترین ماده ها تبدیل شده که روزانه حجم زیادی از آن تولید می شود و حجم زیادی نیز به عنوان زباله به طبیعت ما راه پیدا می کند.

رها شدن بیش از حد این ماده در جهان مشکلات زیادی را برای دنیا به وجود آورده و بیشتر از این هم به وجود خواهد آورد. هر پلاستیکی که از آغاز تولید و رها سازی شده هنوز تجزیه نشده و در یک گوشه از دنیا در حال آلوده کردن آب، خاک و هوا است.

البته سالانه اجلاس زیادی را برای آب و هوا یا محیط زیست سران کشورهای جهان برگزار می کنند ولی این اجلاس درباره نکته اصلی که حقایق تکان دهنده پلاستیک ها است هنوز نتوانسته است کاری انجام دهد و همچنان این ماده سمی تولید و در طبیعت رها می شود.

برای خرید بهترین و با کیفیت ترین سطل 20 لیتری در شیراز کلیک کنید .

نکات مهم در زمینه ی پلاستیک ها در سطح جهان

در این سال ها مرگ هایی با منشا نامعلوم زیاد شده است:

دنیا با نادیده گرفتن حقایق تکان دهنده پلاستیک که ماده ای بسیار سمی است در واقع به خودش دارد خیانت می کند. این ماده راهش را به چرخه مواد غذایی ما باز کرده است و باعث آسیب هایی می شود که به مرور زمان مشخص خواهد شد.

در این سال ها مرگ هایی با منشاء نامعلوم بسیار زیاد شده است که به احتمال زیاد با سمی شدن غذای جوامع انسانی توسط پلاستیک ها ارتباط دارد. این ماده بدون این که انسان متوجه شود دارد باعث بیماری و مرگش می شود.

تغییر ژنتیک گیاهان در معرض پلاستیک:

یکی از حقایق تکان دهنده پلاستیک مربوط به گیاهانی است که در اطرافمان وجود دارد. این گیاهان یکی از بزرگ ترین قربانی های پلاستیک ها هستند. پلاستیک هایی که در طبیعت رها می شوند سم را به خاک انتقال داده و گیاهان با تهیه کردن منابع مورد نیاز خود از خاک آن را وارد خود می نمایند.

با وارد شدن سم به داخل گیاه این گیاهان به مرور زمان تغییر ژنتیکی داده و بسیار کم تر از گذشته بارور می شوند و میزان محصولاتشان کاهش پیدا می کند. اگر این حقایق تکان دهنده پلاستیک توسط دنیا جدی گرفته نشود به زودی هیچ ماده غذایی سالمی گیر نمی آید.

بشر هر روز بیشتر از قبل در اقیانوس پلاستیک غرق می شود:

یکی از حقایق تکان دهنده پلاستیک این می باشد که هر روز بیشتر از قبل داریم غرق می شویم بدون این که خودمان متوجه باشیم. این معضل به قدری بزرگ است که می شود از آن تحت عنوان اقیانوس پلاستیک یاد کرد.

حقایق تکان دهنده پلاستیک

برای مشاهده، استعلام قیمت و ثبت سفارش بطری نیم لیتری در اصفهان بر روی لینک زرد کلیک کنید.

به دنیا آمدن نوزادان ناقص:

یکی از حقایق تکان دهنده پلاستیک در سال های اخیر به دنیا آمدن نوزادانی است که مادرانشان از غذاهایی مصرف کرده اند که توسط پلاستیک آلوده شده بودند. این نوزادان به صورت ناقص و همراه با مشکلاتی به دنیا می آیند و باری بر روی سلامت جوامع انسانی می شوند، هر روز هم به تعداد آنها دارد افزوده می شود بدون این که کسی کاری بتواند انجام دهد.

باعث آتش سوزی جنگل ها هستند:

یکی از حقایق تکان دهنده پلاستیک این می بشد که سالانه زباله های زیادی در جنگل ها رها می شود و بعضی از این زباله ها به صورت ذره بین عمل می کنند و باعث آتش سوزی جنگل ها می شوند. اگر این رویه ادامه پیدا کند جنگل های زیادی به خاطر آتش سوزی از بین خواهند رفت.

بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری در معرض انقراض هستند:

یکی از حقایق تکان دهنده پلاستیک این می باشد از زمانی که انسان این ماده سمی را وارد چرخه طبیعت کرد تا به امروز گیاهان و جانوران زیادی منقرض شده اند و هر روز دارد به تعدادشان افزوده می شود و اگر جلوی این رویه گرفته نشود چیزی باقی نمی ماند.

تمامی پلاستیک هایی که از آغاز ساخته شده اند هنوز تجزیه نشده اند:

یکی از حقایق تکان دهنده پلاستیک که دانشمندان علوم زیستی می گویند این است که این ماده چند صد سال زمان میبرد تا تجزیه شود. پلاستیک بیش از صد سال کشف شده و این یعنی تمامی پلاستیک های اولیه در چرخه حاضر هستند و هنوز تجزیه نشده اند که معضل بزرگی به حساب می آید.

سال های سیاهی برای بشر در راه است:

یکی از حقایق تکان دهنده پلاستیک این می باشد که سال هایی سیاه تر از این سال ها در پیش است اگر سیاستمداران فکری به حال مشکلات این ماده سمی نکنند و همچنان به روند تولید و رها سازی اش در طبیعت ادامه داده شود.

برای ساخت یک بطری پلاستیکی آب بیشتر از حجم بطری آب مصرف می شود:

یکی دیگر از حقایق تکان دهنده پلاستیک که بسیار عجیب است را یک تحقیق پژوهشی مشخص کرده است. تحقیق نشان داد برای تولید یک بطری پلاستیکی آب معدنی، کارخانه ها میزان آب بیشتری را نسبت به حجم آن بطری مصرف می کنند تا آن ساخته شود. همین نکته مشخص می کند که پلاستیک معزل بزرگی است و در آینده مشکلات بزرگ تری را برای انسان ها به وجود خواهد آورد.

حقایق تکان دهنده پلاستیک

حقایق تکان دهنده پلاستیک: نگاهی به پشت پرده‌های ناپیدای صنعت پلاستیک

پلاستیک‌ها به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی مدرن تبدیل شده‌اند. از بسته‌بندی‌ها و ظروف گرفته تا قطعات الکترونیکی و خودرو، پلاستیک‌ها در همه‌جا حضور دارند. اما حقایق تکان‌دهنده‌ای درباره پلاستیک وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در این مقاله، از زاویه‌ای متفاوت به بررسی برخی از این حقایق می‌پردازیم تا پشت پرده‌های ناپیدای صنعت پلاستیک را نمایان کنیم.

تولید پلاستیک و تأثیرات زیست‌محیطی

  1. انتشار گازهای گلخانه‌ای: فرآیند تولید پلاستیک به میزان زیادی از انرژی نیاز دارد و مستلزم استفاده از سوخت‌های فسیلی است. این فرآیند منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود که به تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین دامن می‌زند. به عنوان مثال، تولید یک تن پلاستیک می‌تواند تا سه تن دی‌اکسید کربن (CO2) تولید کند.

  2. آلودگی آب‌ها: مواد شیمیایی استفاده‌شده در تولید پلاستیک، اغلب به منابع آبی نشت می‌کنند و باعث آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌شوند. این مواد شیمیایی می‌توانند به حیات آبزیان آسیب برسانند و در نهایت وارد زنجیره غذایی انسان‌ها شوند.

مصرف پلاستیک و وابستگی روزافزون

  1. وابستگی به پلاستیک: جامعه‌ی مدرن به شدت به پلاستیک وابسته است. از بسته‌بندی مواد غذایی گرفته تا استفاده در صنایع مختلف، پلاستیک‌ها نقش اساسی دارند. این وابستگی به حدی است که حذف کامل پلاستیک از زندگی روزمره تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد.

  2. میکروپلاستیک‌ها: پلاستیک‌ها به مرور زمان به ذرات ریزتری به نام میکروپلاستیک‌ها تجزیه می‌شوند. این ذرات در آب‌های سطحی، خاک و حتی هوای ما یافت می‌شوند و می‌توانند به بدن انسان و سایر موجودات زنده نفوذ کنند، که اثرات بلندمدت آن‌ها هنوز به طور کامل درک نشده است.

بازیافت و مدیریت پسماند

  1. نرخ پایین بازیافت: اگرچه پلاستیک‌ها قابلیت بازیافت دارند، اما نرخ واقعی بازیافت آنها بسیار پایین است. به طور متوسط، تنها حدود 9٪ از پلاستیک‌های تولیدشده در جهان بازیافت می‌شوند. مابقی به محل‌های دفن زباله، سوزاندن و یا بدتر از آن، به محیط‌های طبیعی منتقل می‌شوند.

  2. آلودگی ناشی از بازیافت ناکارآمد: فرآیندهای بازیافت ناکارآمد می‌توانند منجر به آلودگی‌های ثانویه شوند. مثلاً، پلاستیک‌های بازیافتی ممکن است حاوی مواد شیمیایی خطرناکی باشند که در فرآیند بازیافت آزاد می‌شوند و به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

اثرات اجتماعی و اقتصادی

  1. تأثیرات بر جوامع محلی: کارخانه‌های تولید پلاستیک اغلب در نزدیکی جوامع فقیرتر ساخته می‌شوند که در معرض خطرات بهداشتی و زیست‌محیطی بیشتری قرار دارند. این جوامع بیشتر از سایرین با مشکلاتی مانند آلودگی هوا و آب، بیماری‌های مرتبط با مواد شیمیایی و کاهش کیفیت زندگی مواجه هستند.

  2. هزینه‌های پنهان: هزینه‌های مرتبط با آلودگی پلاستیکی اغلب در قیمت نهایی محصولات پلاستیکی لحاظ نمی‌شوند. این هزینه‌ها شامل پاکسازی محیط، درمان بیماری‌های مرتبط با آلودگی و کاهش کیفیت منابع طبیعی است که در بلندمدت بار اقتصادی سنگینی بر دوش جوامع می‌گذارد.

نوآوری و راه‌حل‌های جایگزین

  1. پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر: یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی برای کاهش اثرات منفی پلاستیک‌ها، توسعه و استفاده از پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر است. این نوع پلاستیک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از استفاده، به سرعت و به طور کامل تجزیه شوند. اما چالش‌های زیادی در تولید و هزینه‌های بالای این نوع پلاستیک‌ها وجود دارد که مانع از کاربرد گسترده آنها شده است.

  2. کاهش مصرف پلاستیک: کاهش مصرف پلاستیک از طریق استفاده از محصولات قابل استفاده مجدد، افزایش آگاهی عمومی و تغییر الگوهای مصرف، می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی پلاستیکی داشته باشد. برنامه‌های آموزشی و کمپین‌های آگاهی‌بخشی می‌توانند نقش مهمی در تغییر رفتارهای مصرفی ایفا کنند.

در انتها

حقایق تکان دهنده پلاستیک بیشتر از این مواردی است که در مقاله بالا به آنها اشاره شد. از آنجایی که فرصت برای اشاره به تمام آنها نبود سعی کردیم تا به مهم ترین آنها بپردازیم تا شما خوانندگان عزیز و گرامی نسبت به آنها آشنایی و آگاهی پیدا کنید.

در آخر لازم به یادآوری است که شرکت زرپلاست با سال ها تجربه در تولید انواع ابزار و لوازم پلاستیکی این آمادگی را دارد تا آنها را به هر نقطه که شما مشتریان عزیز اراده کنید ارسال نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: محتوا محافظت شده هستند