نشانی کارخانه : تهران، شهرک صنعتی شمس آباد بلوار بهارستان، پلاک 18

در صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده چه اجناسی تولید می شود؟

فهرست مطالب

در صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده چه اجناسی تولید می شود؟

در صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده چه اجناسی تولید می شود؟

 بستگی دارد و هر چه بهتر آن را رعایت کند احتمال این که دچار بیماری شود کاهش می یابد. در واقع رعایت کردن بهداشت امری فردی و اجتماعی است. اگر فردی با رعایت نکردن بهداشت بیمار شود می تواند اجتماع را هم دچار بیماری کند.

علت این که صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده امروزه گسترش پیدا کرده است این می باشد که در این صنعت موادی تولید می شود که با میزان سلامت فردی و اجتماعی ارتباط مستقیم دارد. اجتماع به وجود این مواد احتیاج دارد و باید مرجعی باشد تا دست به تولیدش بزند.

صنعت مواد ضدعفونی کننده یکی از صنایعی است که گردش مالی بسیار بالایی دارد. دلیلش هم کاربردی بودن آن می باشد. در واقع انسان هر روزه با این مواد ارتباط مستقیم دارد و برای حفظ سلامت فردی و محیطی از آن بهره می گیرد.

اجتماعی میزان سلامت بالاتری دارد که سطح نظافت فردی و محیطی اش در بالاترین حد ممکن قرار داشته باشد و از مواد ضدعفونی کننده باکیفیت برای این امر بهره ببرد. البته سطح نظافت با سطح سواد ارتباط مستقیم دارد یعنی هر چه اجتماع سطح سوادش بالاتر باشد میزان بهره بردنش از این مواد به صورت کاملا منطقی و به جا است.

صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده قدمتی طولانی دارد شاید این قدمت برسد به دورانی که اولین جوامع شکل گرفت تا در کنار هم مسالمت آمیز زیست نماید. در واقع با گفتن این نکته خواستیم بگوییم که استفاده از مواد این چنینی چیز تازه ای نیست و در گذشته های دور هم رواج داشته است

مواد ضد عفونی کننده:

موادی هستند که در لابراتورهای صنعتی توسط مهندسان شیمی دست به ساختنش زده می شود و به تولید انبوه می رسد. افراد اجتماع از آنها استفاده می کنند تا میزان سلامت شخصی و محیطی خود را ارتقا بخشند.

صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده:

این صنعت در گذشته هم وجود داشت ولی از قرن بیستم رشد چشم گیری کرد و بیشتر از قبل در سلامت اجتماع مشارکتش به چشم آمد. امروزه برای نظافت فردی انواع این مواد برای هر کجای بدن به کار برده می شود. همچنین برای نظافت محیطی هم انواع مختلفی از این مواد تولید شده است. استفاده به جای این مواد در جای خود کیفیت نظافت را افزایش می دهد.

 

انواع اجناس ضد عفونی کننده:

بالاتر گفتیم که صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده کالاهایی را تولید می کند که میزان سلامت اجتماعی و فردی را ارتقا ببخشند و جلوی بروز بیماری های مهلک مثل کرونا را بگیرند. در ادامه قصد داریم بعضی از این مواد را به شما خواننده عزیز معرفی کرده و مختصر در موردشان توضیح دهیم.

مواد گند زدا:

اقلامی هستند که در صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده برای نظافت کردن جاها و چیزهای بی جان به کار گرفته می شوند. مثل مکان هایی که به آنها رفت و آمد می کینم و لباس هایی که به تن می پوشیم. این مواد معمولا دارای قدرت نفوذ بالایی هستند و در مقدار کم هم قدرت گندزدایی خودر ا نشان می دهند تا عوامل بیماری زا را در اسرع وقت از پای دربیاورند. در ادامه بعضی از انواع این مواد را نام برده و مختصر شرح می دهیم.

سوای از مواد ضدعفونی، صنایع مختلف دیگری نیز امروز از حساسیت بالایی برخوردار هستند که در کانون توجه قرار ندارند.

از جمله این صنایع می توان به صنعت کود و بسته بندی آن که بیشتر در گالن 20 لیتری کود می باشد، اشاره کرد.

صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده

آب ژاول:

ماده اصلی آن هیپوکلریت سدیم است. به مقدار کم در آب حل می کنند و در جاهایی که امکان رشد باکتری و قارچ زیاد است می ریزند تا آن عوامل را از بین ببرد.

کلر:

از این ماده برای ضد عفونی آب استخر و آشامیدنی استفاده می شود.

پرسیدین:

بهترین ضد عفونی کننده لوازم صنایع غذایی مثل ماشین ها و دستگاه ها است.

ساولن:

برای ضد عفونی دست جراح و لوازم پزشکی به کار گرفته می شود.

فرمالدئید:

نوعی میکروب کش قوی است به عنوان ضد میکروب سل شناخته شده است.

گلوتارالدئید:

ظرف بیت تا نود دقیقه لوازم حساسی مثل اطاق عمل و جراحی را گندزدایی می کند.

فنل:

بیشتر در بیمارستان ها و محیط های آزمایشگاهی برای از بین بردن آلودگی به کار گرفته می شود.

 

مهمترین ضدعفونی کننده ها:

در صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده هستند محصولاتی که بیشتر از بقیه اهمیت داشته باشند و بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند در ادامه آنها را نام برده و مختصر شرح می دهیم.

آنتی سپتیک:

از این ماده برای ضدعفونی بافت های زنده بهره برده می شود.

اتانول ها:

یکی از موادی است که در بسیاری از ضدعفونی کننده ها به کار گرفته می شود.

الکل ها:

الکل هفتاد درصد بهترین عملکرد را برای ضد عفونی دارد. بالا و پایین این درصد خاصیت ضد عفونی کنندگی ندارند.

زرپلاست | تولید کننده انواع ظروف پلاستیکی

ضدعفونی‌کننده‌های صنایع غذایی: انواع و کاربردها

ضدعفونی‌کننده‌های صنایع غذایی نقش بسیار مهمی در حفظ بهداشت و ایمنی مواد غذایی دارند. این مواد با از بین بردن میکروارگانیسم‌های مضر، از انتشار بیماری‌ها و آلودگی‌های میکروبی جلوگیری می‌کنند. در این مقاله به بررسی انواع مختلف ضدعفونی‌کننده‌ها و کاربردهای آنها در صنایع غذایی می‌پردازیم.

۱. انواع ضدعفونی‌کننده‌ها

ضدعفونی‌کننده‌ها در صنایع غذایی به چندین دسته مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود هستند:

۱.۱. ضدعفونی‌کننده‌های کلردار

ضدعفونی‌کننده‌های کلردار از جمله پرکاربردترین مواد در صنایع غذایی هستند. این مواد به دلیل توانایی بالای خود در از بین بردن میکروارگانیسم‌ها و ویروس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. هیپوکلریت سدیم (آب ژاول) یکی از معروف‌ترین ضدعفونی‌کننده‌های کلردار است که در شستشوی سطوح و تجهیزات غذایی به کار می‌رود.

۱.۲. ضدعفونی‌کننده‌های یدی

ضدعفونی‌کننده‌های یدی مانند یدوفورها نیز در صنایع غذایی به کار می‌روند. این مواد به دلیل تاثیر سریع و وسیع خود بر روی میکروب‌ها و باکتری‌ها محبوبیت دارند. از ضدعفونی‌کننده‌های یدی بیشتر در ضدعفونی دست‌ها و سطوح تماس با مواد غذایی استفاده می‌شود.

۱.۳. ضدعفونی‌کننده‌های پراکسیژنه

ضدعفونی‌کننده‌های پراکسیژنه مانند پراکسید هیدروژن و پراستیک اسید از دیگر مواد موثر در صنایع غذایی هستند. این مواد به دلیل توانایی بالا در از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌ها، بدون باقی‌ماندن آثار مضر، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. از این مواد در شستشوی میوه‌ها و سبزیجات و نیز ضدعفونی تجهیزات استفاده می‌شود.

۱.4. ضدعفونی‌کننده‌های آمونیوم چهارگانه

ترکیبات آمونیوم چهارگانه، مانند بنزالکونیوم کلرید، به دلیل اثر طولانی‌مدت و قابلیت استفاده در دماهای پایین، در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد بیشتر برای ضدعفونی سطوح تماس با مواد غذایی و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲. کاربردهای ضدعفونی‌کننده‌ها در صنایع غذایی

ضدعفونی‌کننده‌ها در صنایع غذایی به طور گسترده‌ای در فرآیندهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از کاربردهای اصلی آنها عبارتند از:

۲.۱. ضدعفونی سطوح و تجهیزات

یکی از کاربردهای اصلی ضدعفونی‌کننده‌ها، شستشو و ضدعفونی سطوح و تجهیزات در تماس با مواد غذایی است. این امر برای جلوگیری از انتقال میکروب‌ها و آلودگی‌ها از سطوح به مواد غذایی بسیار ضروری است. استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های کلردار و آمونیوم چهارگانه در این بخش رایج است.

۲.۲. شستشوی میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات در مراحل مختلف تولید و بسته‌بندی با محیط بیرونی و عوامل آلوده‌کننده تماس دارند. استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های پراکسیژنه در شستشوی میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند از انتقال میکروب‌ها به مصرف‌کننده جلوگیری کند.

۲.۳. ضدعفونی دست‌ها و لباس کارکنان

برای جلوگیری از انتقال آلودگی‌ها از کارکنان به مواد غذایی، ضدعفونی دست‌ها و لباس‌ها ضروری است. ضدعفونی‌کننده‌های یدی و الکلی به طور معمول برای این منظور استفاده می‌شوند.

۲.۴. ضدعفونی آب

آب مصرفی در صنایع غذایی باید از کیفیت بهداشتی بالا برخوردار باشد. استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های کلردار در تصفیه آب مصرفی می‌تواند از انتقال میکروب‌ها و آلودگی‌ها به مواد غذایی جلوگیری کند.

ژل ضد عفونی کننده:

در صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده این ژل تولید می شود. از زمانی که کرونا فراگیر شد میزان استفاده از این ماده افزایش پیدا کرد و به تولید انبوه رسید.

مایع ظرف شویی:

نوعی مایع است که در صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده تولید می گردد. این ماده یکی از پرمصرف ترین موادی است که تولید می شود. از آن برای حفظ بهداشت ظروف خانگی بهره برده می شود. این ماده دارای خاصیت چربی زدایی بوده و ظروف را به خوبی هر چه تمام تر از آن پاک می نماید.

شامپوها:

با سلامت مستقیم انسان ارتباط دارد و در صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده از آن به میزان زیاد تولید می شود. استفاده از این ماده آلودگی را از پوست و موی انسان پاک کرده و سلامت او را تضمین می کند.

پودر شوینده دستی و ماشینی:

لباس انسان بر اثر استفاده دچار آلودگی محیطی می شود. در صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده این پودر تولید می گردد تا سلامت لباس ها را تضمین کند. این پودر به دو صورت دستی و ماشینی تولید می شود. این پودر یکی از موادی است که میزان تولیدش بالاست زیرا خواهان زیادی دارد.

اسید جرم گیر:

برای نظافت حمام، دستشویی، استخر و سونا که دارای سطحی سرامیکی هستند به کار گرفته می شود. در صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده این ماده را با عنوان جوهر نمک به دست مردم می رسانند که حاوی مقادیری اسید است. این اسید کمک می کند تا جرم ها از روی سطوحی مثل کاشی و سرامیک به خوبی پاک شود.

اسپری ضد عفونی کننده:

نوعی مایع است که به صورت اسپری در دسترس قرار می گیرد. ماده اصلی این اسپری از الکل است که در صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده تولید می گردد. استفاده از آن به سلامت و بهداشت دست ها کمک بزرگی می کند.

صابون:

یکی از قدیمی ترین موادی است که بشر برای حفظ سلامتش از آن بهره می برد و هنوز هم می برد. این کالا در صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده برای بهداشت دست، سر، بدن و بعضی پوشاک تولید می شود. استفاده از آن کمک بزرگی به سلامت انسان ها از دیرباز کرده است و هنوز هم می کند.

 

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید و دانستید صنعت ساخت مواد ضدعفونی کننده موادی را تولید می کند که یک اجتماع سالم برای حیاتش به آنها احتیاج دارد. این مواد هستند که جنبه های زندگی انسان را در حوزه سلامت بهبود می بخشند تا اجتماع دچار مشکلات بزرگی مثل بیماری های همه گیر نشود.

در ادامه لازم به ذکر است که شرکت زرپلاست با سال ها سابقه در امر تولید ظروف پلاستیکی در صنعت بسته بندی مواد ضدعفونی کننده با کیفیت این آمادگی را دارد تا کالاهایش را در اختیار شما مصرف کنندگان عزیز قرار دهد. برای گرفتن اطلاعات بیشتر با شماره پشتیبانی شرکت تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: محتوا محافظت شده هستند