نشانی کارخانه : تهران، شهرک صنعتی شمس آباد بلوار بهارستان، پلاک 18

آیا می توان از پلاستیک بازیافتی تولید برق کرد؟

فهرست مطالب

آیا می توان از پلاستیک بازیافتی تولید برق کرد؟

آیا می توان از پلاستیک بازیافتی تولید برق کرد؟

مقدمه

کره زمین پر شده از پلاستیک هایی که قابل بازیافت نیستند و هر روز دارند بیشتر از گذشته به آن آسیب می رسانند و عرصه را برای انسان ها تنگ می کنند. محققان برای حل کردن این مشکل به دنبال شیوه هایی هستند که پلاستیک های مضر را تبدیل به مواد یا گازهای سازگار با محیط زیست کند.

یکی از روش هایی که اخیرا محققان انگلیسی در مورد آن تحقیق کرده و به جامعه جهانی پیشنهاد داده اند روش موسوم به نخست جهان است. در این شیوه پلاستیک هایی که در اقیانوس ها جمع شده و دیگر قابل بازیافت نیستند را با انجام کارهایی بر رویشان به تولید برق اختصاص می دهند.

تولید برق از این پلاستیک ها که به معزلی برای محیط زیست تبدیل شده اند منفعت بسیار زیادی برای جهان دارد. دنیا از دست این پلاستیک ها آسوده می شود و همچنین مشکل انرژی که بسیار مسئله مهمی است نیز در بعضی از کشورها حل می گردد.

این پلاستیک ها که برای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرند غیر قابل تجزیه بوده و اگر همچنان در محیط های طبیعی رها بمانند خسارات بیشتری به آنجا وارد کرده و جان بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی را به خطر می اندازند.

محققان ادعا می کنند اگر این شیوه مورد بهره برداری تولید برق قرار بگیرد محیط اقیانوس ها و سواحل تا حد بسیار زیادی از پلاستیک های مضر پاک می شود و همچنین کشورها به یک منبع انرژی موقتی دست پیدا می کنند تا یک راه پایدار در آینده کشف نمایند.

در این شیوه به وسیله دستگاه های خاصی پلاستیک ها و میکروپلاستیک ها را از درون آب های دریایی جمع آوری کرده و به قطر پنج سانتیمتر در می آورند. بعد از این که به قطر و اندازه مطلوب رسید آنها را در کوره هایی می اندازند و از انرژی گرمایی حاصل از آنها برق تولید می نمایند.

گرمایی که از کوره ها ایجاد شده تولید برق را میسر کرده و همچنین سبب می شود تا یک منبع انرژی جدید برای بعضی جاها شکل بگیرد. این انرژی گرمایی توسط دستگاه هایی به الکتریسیته تبدیل و به خطوط برق برای استفاده عموم مردم منتقل می شود.

این پژوهشگران ادعا می کنند که اگر تمامی کشورها همکاری های لازم را با آنها انجام دهند می توانند تمامی اقیانوس های دنیا را از پلاستیک ها تا حدی پاکسازی کرده و مشکلات زیستی که به واسطه آنها پیش آمده است را نیز تقریبا حل نمایند.

البته به صورت دستی عمل کردن برای جمع آوری پلاستیک در اقیانوس ها امری دشوار به نظر می رسد ولی با توجه به این که علم پیشرفت کرده و ابزارهای تکنولوژی جدیدی هر روز ساخته می شود این احتمال وجود دارد که در سالیان آینده هوش مصنوعی نیز به کمک پژوهشگران بیاید.

هوش مصنوعی می تواند یک ربات را در محیط هایی مثل اقیانوس ها هدایت و راهنمایی کند تا آنها بتوانند به صورت کاملا دقیق دست به جمع آوری پلاستیک هایی بزنند که در طول سالیان اخیر توسط جوامع انسانی به دریا ریخته شده است.

تولید برق

 

برای این که تولید برق کرد ابتدا باید هزینه های مربوط به جمع آوری این پلاستیک ها را مناسب درآورد و سپس به آن کار فکر کرد. به نظر می رسد که هوش مصنوعی توانایی این را داشته باشد تا با هدایت ربات ها به این امر مهم کمک نماید.

البته باید این نکته را نیز مد نظر داشت که سطح اقیانوس های جهان بسیار گسترده است و قطعا بهتر است مناطقی که دچار آلودگی پلاستیکی شدیدتری هستند شناسایی شده و توسط ربات ها نسبت به جمع آوری آن پلاستیک ها اقدام شود.

معمولا حوزه های اقیانوسی که در مجاورت شهرهای ساحلی بزرگتری هستند آلودگی شدیدتری دارند و گروه های جمع آوری پلاستیک می توانند کار خود را از اینجا آغاز کنند تا هزینه های اولیه این کار با جمع آوری بیشتر پلاستیک تامین شود تا سپس به مناطق دیگر بروند.

البته جمع آوری پلاستیک و تولید برق از آنها زمانی مفید خواهد بود که فرهنگ نریختن زباله های پلاستیکی در اقیانوس ها و دریاها در کنار این کار در جوامع انسانی جا بیفتد و توسط رسانه ها ترویج داده شود تا کار پاکسازی سریع تر باشد.

اگر قرار باشد ربات ها دست به پاکسازی اقیانوس بزنند ولی فرهنگ نریختن زباله پلاستیکی به آنجا در جوامع جا نیفتد این کار تاثیر زیادی نخواهد گذاشت. بنابراین در کنار جمع آوری و تولید برق از آنها باید بر روی ذهن افراد جامعه نیز کار کرد.

رسانه ها همان گونه که با تبلیغات رنگارنگ فرهنگ مصرف گرایی را در جوامع گسترش داده اند و باعث به وجود آمدن معضل پلاستیک شده اند، اگر بخواهند این توانایی را دارند تا با تبلیغات و برنامه های مناسب به این امر مهم و حیاتی کمک کنند تا تولید برق از پلاستیک مورد توجه قرار بگیرد.

طبق تحقیقی که در مرکز مطالعات ملل متحد صورت گرفته است بیشترین زباله هایی که به اقیانوس ها ریخته میشود توسط کشورهای بزرگ صنعتی مثل آمریکا، چین و غیره است. این کشورها منفعتشان ایجاب می کند که فرهنگ مصرف گرایی را گسترش دهند تا به سود برسند.

اگر با تولید برنامه های مناسب رسانه ها فرهنگ مصرف جوامع را تغییر دهند و به امر تولید برق از زباله کمک کنند مشکل زیستی جهان به راحتی تا حدود زیادی حل می شود و لازم نیست که انسان ها نگران نابودی یگانه محیط زیست خود در کهکشان باشند.

برای مشاهده، استعلام قیمت و ثبت سفارش بطری نیم لیتری در شیراز بر روی لینک زرد کلیک کنید.

تولید برق

آیا تولید برق از زباله پلاستیکی صرفه اقتصادی دارد؟

گاهی بین بقا و اقتصاد باید یکی را انتخاب کرد و مورد تولید برق از زباله های اقیانوسی از چنین دسته ای است. جمع آوری کردن پلاستیک با توجه به ابزار امروز امری گران به حساب می آید و صرفه اقتصادی چندانی نخواهد داشت.

البته این رویه می تواند بعدا دستخوش تغییراتی شود اگر که هوش مصنوعی به کمک بیاید و در امر جمع آوری کمک کرده تا تولید برق از این شیوه مقرون به صرفه تر تمام شود. به طور کل دنیا مجبور است که بقا را انتخاب کند و دست به جمع آوری این محصولات مضر نفتی بزند.

آیا روش جمع آوری پلاستیک می تواند باعث پاکسازی کامل محیط زیست شود؟

بشر هر چقدر تلاش نماید که با جمع آوری پلاستیک و تولید برق به طور کامل محیط زیست را پاکسازی کند نخواهد توانست. در واقع ظرف چینی ای که شکست با چسباندن درست نخواهد شد، ولی بشر با این اقدامات میتواند معضلات را کاهش دهد تا به آینده امیدوار بماند.

البته این نکته را باید توجه داشت که تولید برق از پلاستیک مضر و بازیافتی امری خوب به حساب می آید ولی اگر دنیا جلوی تولید بیشتر پلاستیک را نگیرد این کار هم جواب نخواهد داد و همچنان انسان با مشکلات زیست محیطی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

 

در فرایند تولید برق از پلاستیک‌ها استفاده می‌شود، اما باید توجه داشت که نوع پلاستیک مورد استفاده و نحوه استفاده آن به شدت وابسته به نوع تولید برق و شرایط محیطی مرتبط با آن است. در زیر، به برخی از نوع پلاستیک‌های معمول که در صنایع مختلف برای تولید برق استفاده می‌شوند، اشاره می‌شود:

پلی‌اتیلن (Polyethylene):

این نوع پلاستیک به دلیل خواص عایق بودن و مقاومت در برابر حرارت و شرایط محیطی، برای عایق‌سازی در سیم‌ها و کابل‌های برق استفاده می‌شود.

پلی وینیل کلراید (PVC):

PVC به دلیل ارزان بودن و مقاومت در برابر حرارت، به طور گسترده برای تولید لوله‌ها و قطعاتی که در سیستم‌های توزیع برق به کار می‌روند، استفاده می‌شود.

ترموپلاستیک‌ها (Thermoplastics):

ترموپلاستیک‌ها مانند پلی‌پروپیلن (Polypropylene) و پلی‌اتیلن ترفتالات (Polyethylene Terephthalate) برای تولید برخی از قطعات الکتریکی مانند سوئیچ‌ها، پوشش‌های الکتریکی و قطعات الکترونیکی استفاده می‌شوند.

پلی کربنات (Polycarbonate):

این نوع پلاستیک به دلیل شفافیت و مقاومت در برابر ضربه، برای تولید قطعاتی که در تجهیزات الکترونیکی مانند پنل‌های خورشیدی و سرپوش‌های باتری استفاده می‌شود.

پلی‌اتیلن برای انرژی خورشیدی (Polyethylene for Solar Energy):

پلی‌اتیلن با خواص نوری خوب و مقاومت در برابر تغییرات شرایط محیطی، برای تولید ماژول‌های خورشیدی به‌کار می‌رود.

از طرفی، باید توجه داشت که در برخی موارد، استفاده از پلاستیک‌ها ممکن است مشکلات زیست‌محیطی ایجاد کند، بنابراین استفاده بهینه و بازیافت پلاستیک‌ها بسیار مهم است. همچنین، همواره باید با قوانین و مقررات محیط زیستی هر کشور هماهنگ بود.

آیا می توان از پلاستیک بازیافتی تولید برق کرد؟

ایده تولید برق از پلاستیک، به عنوان یک فناوری نوظهور و نوآورانه، است که در حال حاضر چندین شرکت و مؤسسه تحقیقاتی در حال بررسی این  فناوری نوظهور هستن. برخی از این شرکت‌ها و مؤسسات شامل استودیو تحقیقاتی ماساچوست (MIT)، شرکت اینتل، شرکت فلکسونیک، شرکت سامسونگ و شرکت LG هستند. همچنین، بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها نیز در سراسر جهان در حال تحقیق و بررسی در این زمینه فعالیت می‌کنند. این فناوری نوظهور هم مانند سایر فناوری ها به نوبه خود مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه به برخی از مزایا و معایب آن اشاره خواهیم کرد:

مزایا:

  1. قابلیت بازیافت: پلاستیک‌ها قابلیت بازیافت بالایی دارند. با استفاده از فناوری تبدیل پلاستیک به برق، می‌توان پلاستیک‌های را به منابع انرژی تبدیل کرده و از آنها برای تولید برق استفاده کرد، که این امر به کاهش آلودگی و بهبود مدیریت زباله‌ها کمک می‌کند.
  2. منابع قابل تجدیدپذیر: پلاستیک‌هایی که در این فرایند استفاده می‌شوند، از منابع قابل تجدید پذیر مانند زباله‌های پلاستیکی مشتق می‌شوند. این منابع قابل تجدید پذیر برای تولید برق استفاده می‌شوند و به کاهش وابستگی به منابع انرژی فسیلی می‌انجامد.
  3. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای: با استفاده از فناوری تولید برق از پلاستیک، از سوخت‌های فسیلی که در فرایند تولید برق سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرند، صرفه‌جویی می‌شود. این امر منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کمک به محیط زیست می‌شود.

معایب:

  1. کارایی نسبتاً پایین: در حال حاضر، فناوری تولید برق از پلاستیک هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و کارایی آن نسبتاً پایین است و نیاز به تحقیقات و توسعه بیشتر دارد تا به یک فناوری قابل استفاده و عملی تبدیل شود
  2. مشکلات فنی: فرایند تبدیل پلاستیک به برق ممکن است خود باعث ایجاد معضلی دیگر در محیط زیست شود مثلاً، گرمای تولید شده در این فرایند می‌تواند به   به افزایش دمای اقیانوس‌ها و سطح زمین شده و به دنبال آن یخ‌‌های قطبی ذوب می‌شوند و سطح دریاها افزایش می‌یابد و همچنین الگوهای غیر‌طبیعی محیط زیست باعث ایجاد سیل‌های برق‌آسا، بارش برف‌های سنگین یا بیابان‌زائی گردد.

3.بازده انرژی محدود: در حال حاضر، بازده تبدیل انرژی در پلاستیک‌های عموماً پایین‌تر از سایر روش‌های تولید برق مانند سلول‌های خورشیدی است، که نیاز به بهبود و بهینه‌سازی فناوری را برای افزایش بازده تبدیل انرژی این فناوری مطرح می‌کند.

4.محدودیت در دما و رطوبت: برخی از پلاستیک‌ها به دما و رطوبت حساس هستند و در شرایط محیطی خاص عملکرد خود را از دست می‌دهند، که می‌تواند در برخی از برنامه‌های صنعتی و محیطی مشکل ساز شوند .

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و خواندید به راحتی می توان از پلاستیک های مضر و بازیافتی تولید برق کرد و آنها را به خطوط مصرف عمومی شهری و ساحلی انتقال داد. تولید انرژی از این مواد مضر در واقع نوعی کمک به محیط زیست جهانی است که در معرض نابودی قرار دارد.

در آخر لازم به یادآوری است که شرکت تولیدی زرپلاست با سال ها تجربه در زمینه تهیه انواع لوازم پلاستیکی این آمادگی را دارد تا آنها را با کیفیت مناسب در اختیار شما مشتریان گرامی قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات کافی با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: محتوا محافظت شده هستند