نشانی کارخانه : تهران، شهرک صنعتی شمس آباد بلوار بهارستان، پلاک 18

نکات مهمی که درباره پلاستیک باید دانست

فهرست مطالب

نکات مهمی که درباره پلاستیک باید دانست

نکات مهمی که درباره پلاستیک باید دانست

وضعیت دنیا به گونه ای پیش رفته است که به هر طرف سر بگردانی پلاستیک و مشتقاتش را بدون استثنا مشاهده خواهی کرد. در واقع بشر دارد درون اقیانوسی از پلاستیک زندگی می کند. وضعیت به گونه ای است که بعید به نظر می رسد بشود جایی را پیدا کرد که اثری از آنها نباشد.

برای انسان امروز بسیار ضروری است که اطلاعات خود را در درباره پلاستیک ها که دنیای ما را احاطه کرده اند افزایش دهد. داشتن اطلاعات بیشتر کمک می کند تا بدانیم در برخورد با اشیاء و لوازم پلاستیکی چه رفتاری داشته باشیم.

نحوه برخورد با این لوازم شیمیایی از آن جهت اهمیت دارد که خواسته یا نخواسته با آنها برخورد داریم. بنا بر این سلامت ما به گونه ای به نحوه برخورد با این وسایل بستگی دارد. برخورد مناسب باعث می شود تا سلامت خودمان و دنیای اطرافمان بهتر از قبل حفظ شود.

برای مشاهده، استعلام قیمت و ثبت سفارش بطری نیم لیتری در اصفهان بر روی لینک زرد کلیک کنید.

نکاتی مهم درباره پلاستیک ها:

هر چه دانش ما درباره پلاستیک ها بیشتر باشد احتمال بیمار شدنمان به واسطه استفاده ناصحیح از آنها کاهش پیدا می کند. در واقع پلاستیک مناسب استفاده در هر جایی نیست و باید بدانیم چه جاهایی نباید از آنها استفاده شود. در ادامه مقاله بعضی از مواردی که دانستنش به اطلاعات عمومی شما خواننده عزیز کمک می کند گفته می شود.

پلاستیک از مواد نفتی به دست می آید:

اولین نکته ای که هر انسانی درباره پلاستیک ها باید بداند این است که از مواد نفتی به دست می آید. نفت خام را به پتروشمی ها انتقال می دهند و در پتروشیمی با انجام یک سری فرآیندهای پیچیده ماده اولیه پلاستیک به دست می آید.

مواد اولیه را کارخانه های تولید پلاستیک از پتروشیمی های نفتی خریداری کرده و آنها را به وسیله دستگاه های مخصوصی که دارند تبدیل به ابزار و لوازم پلاستیکی می کنند. پلاستیک ها به خاطر نفتی بودنشان به شدت سمی هستند و در استفاده از آنها باید دقت کرد.

پلاستیک بزرگ ترین آلوده کننده محیط زیست جهان است:

در دنیایی زندگی می کنیم که هر روز نسبت به قبل بیشتر در انواع آلودگی ها غرق می شود. یکی از این آلودگی ها پلاستیک است. دانستن درباره پلاستیک بهترین راهی است که شاید بتوان سرعت آلوده کردن دنیای اطرافمان را کاهش بدهیم.

همان طور که قبلا گفته شده پلاستیک نفتی و سمی است. با توجه به میزان تولیدش اگر همین طور بشر زباله پلاستیکی تولید کند در سالیان آینده محیط زیست سالمی باقی نخواهد ماند که بر روی آن به حیات خود ادامه دهد.

حتی الامکان از نایلون های پلاستیکی برای مواد غذایی استفاده نکنیم:

سرعت تولید زباله پلاستیکی در دنیا و کشورمان بسیار زیاد است. باید اطلاعات خودمان را درباره پلاستیک بالا ببریم تا بدانیم در برابرش چکار کنیم. یکی از انواع پلاستیک که در همه جا حتی در طبیعت مشاهده می شود کیسه پلاستیکی است.

برای این که به محیط زیست و سلامتمان کمک کنیم حتی الامکان سعی کنیم که از نایلون پلاستیکی برای حمل و نقل خوراکی ها استفاده نکنیم. در گذشته از کیسه کاغذی استفاده می شد که سالم بود. استفاده مجدد از کیسه کاغذی یکی از راه هایی است که برای سالم ماندن مواد خوراکی می شود احیا کرد.

آلودگی پلاستیک ها حتی به اقیانوس ها راه یافته است:

دنیایمان به سرعت در حال سقوط است. درباره پلاستیک همین نکته بس که آلودگی اش حتی به اقیانوس ها هم رسیده است و دامن گیر موجوداتش شده است. ریختن فاضلاب ها در اقیانوس که حاوی مواد شوینده و میکرو پلاستیک ها هستند موجب مرگ پلانکتون ها شده است.

زمانی که پلانکتون ها از بین بروند منبع اصلی موجودات ریز دریایی از بین می رود. موجودات ریز که از بین برود بر روی موجودات بزرگ اثر می گذارد که غذایی برای بقای خود پیدا نمی کنند و این ساختار همین جور ادامه پیدا می کند تا زنجیره نابود شود.

برای نوشیدن چای از لیوان پلاستیکی استفاده نکنید:

درباره پلاستیک بالاتر گفتیم از مواد نفتی بوده و به شدت سمی است. یکی از دلایلی که امروزه افراد دچار سرطان می شوند پلاستیک است. ریختن چای و مایعات داغ دیگر درون لیوان یا ظرف پلاستیکی باعث می شود که سم از آن به درون ماده خوردنی نشت کند.

خورده شدن مایع سمی به کبد و اندام های داخلی بدن انسان آسیب می رساند و به مرور زمان انواع بیماری ها مثل سرطان را به وجود می آورد. بهتر است برای نوشیدن مایعات داغ از لیوان های گیاهی و کاغذی استفاده شود که سالم بودنشان اثبات شده است.

پلاستیک بسیار دیر تجزیه می شود:

یک نکته بسیار مهم که باید درباره پلاستیک باید دانست این است که اگر در طبیعت رها شود بسیار دیر تجزیه می شود. بسته به نوع پلاستیکی که در طبیعت رها می شود بین صد تا چهارصد سال زمان می برد تا تجزیه گردد. مسئله اصلی فقط تجزیه شدن نیست. مسئله این است که همزمان با تجزیه شدن خاک و آب را آلوده کرده و موجب بیماری انسان، حیوان و گیاهان می شود.

مطالعه بیشتر: گالن پلیمری

یکی از دلایل تولید شدن گازهای گلخانه ای است:

باید این نکته را درباره پلاستیک ها دانست که از خود گاز و سم منتشر می کنند. امروزه زباله های پلاستیکی بسیار زیاد شده است و بخشی از آنها آلودگی های خود را به درون هوا می فرستند و باعث بیماری های تنفسی برای انسان می شوند. برای جلوگیری از این مشکل بزرگ ترین کاری که می شود کرد این است که آنها را در طبیعت و هر جایی به حال خود رها نکنیم تا دودش به چشمانمان نرود.

استفاده از بطری پلاستیکی در بعضی کشورها ممنوع است:

درباره پلاستیک این نکته را باید بدانید که بسیاری از کشورها در دنیا دارند جلوی مصرف بی رویه آن را می گیرند و بعید هم نیست در آینده دیگر اثری از آنها باقی نماند. در کشورهای آمریکای شمالی استفاده از بطری پلاستیکی را ممنوع کرده اند که همین خود قدمی به جلو برای حفظ سلامت اجتماع است.

بازیافت یکی از بهترین روش های مقابله با زباله پلاستیکی است:

امروزه درباره پلاستیک اطلاعات بین مردم نسبت به گذشته افزایش یافته است. بسیاری از کشورها پلاستیک های استفاده شده را به کارخانه های بازیافت انتقال می دهند و از آنها محصولات جدید تولید کرده و مورد استفاده قرار می دهند. در واقع بازیافت یکی از راه هایی است که می توان میزان زباله پلاستیکی را در سطح محیط زیست کاهش داد.

استفاده از لباس های پلاستیکی برای پوست ضرر دارد:

باید این نکته را درباره پلاستیک دانست که آنها راه خود را حتی به صنعت پوشاک باز کرده اند. امروزه بسیاری از لباس هایی که تولید می شود در بافت خود پلاستیک یا پلی استر دارند. استفاده از جنس پلاستیکی باعث می شود که پوست عرقش جذب نشود و در دراز مدت حساسیت های پوستی به جان استفاده کننده می افتد.

چرا باید درباره پلاستیک فرهنگ سازی انجام شود ؟

فرهنگسازی درباره پلاستیک امری بسیار ضروری است زیرا این ماده در زندگی روزمره ما به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود و تأثیرات قابل توجهی بر محیط زیست، سلامت انسان‌ها و حتی اقتصاد دارد. در طول دهه‌های گذشته، استفاده از پلاستیک به طور چشمگیری افزایش یافته است و این امر منجر به مشکلات جدی زیست‌محیطی مانند آلودگی آب و خاک، تلف شدن جانوران دریایی، و کاهش تنوع زیستی شده است. بنابراین، آگاهی و فرهنگ‌سازی در مورد استفاده مسئولانه از پلاستیک و راه‌های کاهش مصرف آن اهمیت بسیاری دارد.

اهمیت فرهنگسازی درباره پلاستیک:

  1. آگاهی از اثرات زیست‌محیطی: اکثر مردم به طور کلی آگاهی کافی درباره اثرات منفی پلاستیک بر محیط زیست ندارند. فرهنگسازی می‌تواند افراد را آگاه کند که پلاستیک‌ها چگونه به دریاها و زمین‌های ما اثر می‌گذارند و چگونه می‌توانند به کاهش این تأثیرات کمک کنند.

  2. مدیریت پسماند: استفاده بی‌رویه از پلاستیک منجر به افزایش پسماند پلاستیکی و مشکلات مرتبط با آن می‌شود. فرهنگسازی می‌تواند به افراد نشان دهد که چگونه می‌توانند با کاهش مصرف، بازیافت بهتر و استفاده از جایگزین‌های پلاستیک کمتر، به مدیریت بهتر پسماند کمک کنند.

  3. سلامت انسان‌ها: برخی از مواد شیمیایی که در تولید پلاستیک‌ها استفاده می‌شود، ممکن است به سلامتی انسان‌ها آسیب برساند. فرهنگسازی می‌تواند به مردم نشان دهد که چگونه محصولات پلاستیکی از جنبه‌هایی مانند سلامتی قابل تأثیر هستند و چگونه می‌توانند از جایگزین‌های طبیعی و کم‌مصرف استفاده کنند.

  4. تأثیرات اقتصادی: مدیریت مناسب مصرف پلاستیک می‌تواند به کاهش هزینه‌ها برای جمع‌آوری، بازیافت و مدیریت پسماند کمک کند. همچنین، توسعه فناوری‌های جایگزین می‌تواند بازارهای جدیدی را برای صنایع جایگزین پلاستیکی باز کند و این منجر به ایجاد شغل و رشد اقتصادی خواهد شد.

راهکارها برای فرهنگسازی درباره پلاستیک:

  • آموزش و آگاهی: برگزاری کارگاه‌ها، کمپین‌های آموزشی، و تولید محتوای آموزشی درباره تأثیرات پلاستیک و راهکارهای کاهش مصرف آن.

  • تنظیم قوانین: اعمال قوانین و مقرراتی که به تنظیم و کنترل استفاده از پلاستیک کمک کند، از جمله ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف در برخی مناطق.

  • ترویج فناوری‌های جایگزین: ترویج تحقیقات و توسعه در زمینه فناوری‌های جایگزین پلاستیکی مانند پلاستیک‌های قابل بازیافت، قابل تجزیه و تحلیل، یا جایگزین‌های طبیعی.

  • حمایت از تولید کنندگان محیط زیستی: حمایت از شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که به تولید محصولات پایدار و دوستدار محیط زیست می‌پردازند.

به طور خلاصه، فرهنگسازی در مورد پلاستیک اساسی است به منظور تحقق توسعه پایدار و حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده. آگاهی، تغییر عادات مصرفی، و اعمال سیاست‌های مؤثر می‌تواند به کاهش تأثیرات منفی پلاستیک و ایجاد یک جامعه پایدار و سالم کمک کند.

3.5

همان طور که در مقاله بالا خواندید و دانستید اطلاعات ما درباره پلاستیک کمک شایانی می کند تا سلامت خود و اطرافیانمان را بهتر از قبل حفظ کنیم. در واقع همین دانسته ها است که تفاوت ها را رقم می زند تا فرد آگاه دچار مخاطرات استفاده از پلاستیک نشود.

در ادامه لازم به ذکر است که شرکت زر پلاست با سال ها سابقه، دانش تولید پلاستیک را در اختیار دارد و محصولاتی با کیفیتی به بازارهای خارجی عرضه می کند. تجار گرامی برای به دست آوردن اطلاعات و راهنمایی لازم در مورد محصولات با شماره های پشتیبانی شرکت تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: محتوا محافظت شده هستند