نشانی کارخانه : تهران، شهرک صنعتی شمس آباد بلوار بهارستان، پلاک 18

بررسی پیشرفت روز افزون استفاده از پلاستیک در پزشکی

فهرست مطالب

بررسی پیشرفت روز افزون استفاده از پلاستیک در پزشکی

بررسی پیشرفت روز افزون استفاده از پلاستیک در پزشکی

پلاستیک‌ها تأثیر چشمگیری بر تمام بخش‌های صنعت داشته‌اند، اما در حوزه پزشکی پیشرفت‌های چشمگیری را رقم زده‌اند. در این مطلب با ما همراه باشید تا با کاربرد پلاستیک در پزشکی بیشتر آشنا شوید.

پلاستیک‌ها نقش کلیدی در تحول پزشکی ایفا کرده‌اند. با پیشرفت‌های صنعتی و استفاده روزافزون از پلاستیک در پزشکی باعث شده تا پلاستیک به عنوان یکی از معدود مواد همه‌کاره شناخته شود که توانسته است با طبیعت پویای این صنعت سازگار شود. به عنوان مثال، یکی از کاربردهای پلاستیک در پزشکی ، بطری‌های پلاستیکی است که برای نگهداری انواع داروها و مواد دارویی استفاده می‌شوند.

سرنگ‌های پلاستیکی یکبار مصرف، کیسه‌های خون، دریچه‌های قلب جدید و سایر وسایل پزشکی نمونه‌هایی از کاربرد پلاستیک در پزشکی هستند. پروتز نیز یکی دیگر از جنبه‌های کاربرد پلاستیک در پزشکی است که در طول سال‌ها به واسطه تاثیر پلاستیک‌ها پیشرفت چشمگیری داشته است. با پروتزهای پلاستیکی، پزشکان قادر به ارائه راه‌حل‌های متنوع با ویژگی‌ها و عملکردهای پیشرفته هستند. در ادامه، پنج روش معرفی شده است که پلاستیک‌ها امروزه صنعت پزشکی را آسان‌تر، ایمن‌تر و مقرون به صرفه‌تر کرده‌اند. 

کاربرد پلاستیک در پزشکی

صنعت تجهیزات پزشکی در ابتدا به مواد پایه‌ای مانند بطری‌های شیشه‌ای داخل وریدی (IV)، لوله‌های لاستیکی و ابزار فلزی اتاق عمل متکی بود. توسعه پلاستیک در دهه‌های ۱۹۳۰، ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ امکان ساخت دستگاه‌های پزشکی را با استفاده از مواد جدیدتر و بهتری فراهم کرد و استفاده پلاستیک در پزشکی بیشتر شد . این مواد شامل پلی‌وینیل کلراید (PVC) برای کیسه‌ها و لوله‌های IV و لوله‌های سیلیکونی برای کاتترها و بالون‌ها بودند که به تدریج جایگزین مواد پایه‌ای شدند. همچنین، پلی اولفین‌ها برای ساخت سینی‌ها و بطری‌ها و فلورو پلیمرها برای کاتترهای IV به کار رفتند. پیشرفت‌های جدید در مواد پلیمری همچنان استفاده گسترده از دستگاه‌ها و ابزارهایی را ممکن می‌سازد که بر ویژگی‌های برتر پلیمرهای مهندسی، پلاستیک‌های نوین و فناوری‌های پیشرفته پردازش متکی هستند.

با ادامه رشد دسترسی به محصولات جدید، صنعت پزشکی نیز گسترش یافت و با ارائه روش‌های نجات‌بخش، به بهبود کلی سلامت جمعیت کمک کرد. داروهای جدیدی مانند داروهای سولفا، پنی‌سیلین واکسن فلج اطفال سالک و انسولین نقش مهمی در این پیشرفت داشتند. این تحولات به صنعت پزشکی امکان داد تا به بخش بزرگی از جمعیت، نه فقط نخبگان، طبقات ممتاز یا ثروتمندان، درمان ارائه کند. دسترسی گسترده به محصولات با کیفیت، تمیز و استریل با قیمت‌های معقول، منجر به رشد گسترده بیمارستان‌ها و کلینیک‌های کوچک‌تر شد که در آن‌ها بیماران و مجروحان می‌توانستند تحت درمان پزشکی قرار گیرند.

Plastics in medicine

شما کاربر عزیز برای اطلاع از ویژگی ها و قیمت، خرید گالن ۲۰ لیتری زرپلاست کلیک کنید .

صادرات تجهیزات پلاستیکی پزشکی

پس از جنگ جهانی دوم و با رشد جمعیت ناشی از نسل بیبی بومر، صنعت دستگاه‌ های پزشکی نیز رشد قابل توجهی داشت. ترکیب فناوری‌های جدید در علم مواد، پردازش و مونتاژ با نیازهای جامعه پزشکی، بازار جهانی تجهیزات پزشکی را در سال ۲۰۰۸ به یک بازار ۲۰۰ میلیارد دلاری تبدیل کرد. با نرخ رشد ۸ درصدی تا سال ۲۰۱۲، ارزش این بازار به بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار رسید.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ایالات متحده بین ۴۵ تا ۴۷ درصد از بازار جهانی تجهیزات پزشکی را مصرف می‌کند، در حالی که صادرات ایالات متحده در این حوزه حدود ۳۷ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این محصولات عمدتاً به اروپا (۴۶٪) و ژاپن (۱۲٪) صادر می‌شوند. ۴۲ درصد از این محصولات که به سایر نقاط جهان می‌رود، تقریباً ۵۷ درصد از کل صادرات ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. این بخش با سرعت بیشتری نسبت به اتحادیه اروپا و ژاپن، به عنوان کشورهای به اصطلاح جهان سوم یا اقتصادهای نوظهور، شروع به مصرف می‌کند.

رشد استفاده از پلاستیک در پزشکی

تحلیل‌ها نشان داده است که کشورهای «BRIC» (برزیل، روسیه، هند و چین) بازارهایی خواهند بود که سریع‌ترین رشد تقاضا را برای تجهیزات پزشکی خواهند داشت. انتظار می‌رود رشد کاربرد پلاستیک در پزشکی در سایر نقاط جهان مانند اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا نیز دنبال شود. با این حال، مانند هر اقتصاد دیگری، برای خدمات‌رسانی جامع به جمعیت عمومی با یک سیستم پزشکی پیشرفته، نیاز به یک محیط سیاسی با ثبات و دسترسی به نیازهای اولیه مانند غذا، آب تمیز، بهداشت و سرپناه وجود دارد.

یکی دیگر از الزامات ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی است. بدون حضور افرادی که بتوانند محصولات را نظارت، توزیع و مدیریت کنند و استفاده مناسب از آن‌ها را تضمین کنند، ارسال تجهیزات پزشکی پیشرفته یا حتی اولیه به نقاط نیازمند جهان بی‌فایده خواهد بود. اتاق‌های جراحی نمی‌توانند بیشتر از مدت کوتاهی در پناهگاه‌های موقت یا ساختمان‌های موقت کار کنند. این مسئله نیازمند تعهد دولت‌های محلی برای ارائه امکانات و تسهیلات لازم برای متخصصان است تا بتوانند مراقبت‌های پزشکی را به مردم محلی ارائه دهند.

نمونه‌ای از این روند، بازسازی کشور ویران‌شده ویتنام پس از جنگ در اواخر دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ است. هرچند این بخش از جنوب شرقی آسیا به یک سیستم پزشکی پیشرفته تبدیل نشد، اما پس از برقراری ثبات، زیرساخت‌ها به تدریج در مراکز جمعیتی توسعه یافت و بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها توانستند به ارائه خدمات به شهروندان بپردازند.

  1. انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا

پلاستیک‌ها به طور گسترده‌ای برای ساخت ابزار و وسایل پزشکی مانند دستکش‌های جراحی، سرنگ‌ها، قلم‌های انسولین، لوله‌های IV، کاتترها و شکاف‌های بادی استفاده می‌شوند. این مواد امکان استریل کردن و استفاده مجدد از دستگاه‌ها را به راحتی فراهم می‌کنند. همچنین، پلاستیک‌ها برای ایجاد سطوح لمسی ضدمیکروبی ویژه‌ای استفاده می‌شوند که می‌توانند باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها را از بین ببرند و در نتیجه شیوع بیماری‌های خطرناک را کاهش دهند. پلاستیک‌های ضد میکروبی به دلیل اثربخشی بسیار بالا در کشتن باکتری‌ها شناخته شده‌اند و می‌توانند عوامل بیماری‌زا را حتی زمانی که سطوح به طور مرتب تمیز نمی‌شوند، از بین ببرند.

  1. افزایش ایمنی

ماهیت بادوام پلاستیک امکان استفاده از آن در ساخت وسایل ایمنی پزشکی مانند کلاهک‌های ضد دستکاری روی بسته‌ بندی‌های پزشکی و بسته‌ها و کیسه‌های مختلف دفع زباله‌های پزشکی را فراهم می‌کند. پلاستیک‌ها ضد شکستگی هستند، بنابراین گزینه‌ای مناسب برای ذخیره‌سازی و حمل و نقل به حساب می‌آیند. علاوه بر این، پلاستیک‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص خود، ایمنی بیشتری را در استفاده از تجهیزات پزشکی تضمین می‌کنند و همین عوامل باعث استفاده روز افزون پلاستیک در پزشکی می شوند .

  1. افزایش راحتی

در گذشته، صنعت پزشکی عمدتاً از وسایل پزشکی فلزی، به ویژه در زمینه پروتز استفاده می‌کرد. اما اکنون با توجه به دوام و تطبیق‌پذیری پلاستیک، این ماده به عنوان جایگزینی برای اجزای فلزی به کار گرفته می‌شود. پلاستیک‌ ها نه تنها راحتی را بهبود می‌بخشند، بلکه راه‌حل‌های تخصصی ارائه می‌دهند که امکان زندگی سالم‌تر و عادی‌تر را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، بیمارانی که به فلزات خاص حساسیت دارند، از پلاستیک‌ های استریل و ضد حساسیت بهره‌مند شده‌اند که امکان مراقبت و درمان بهتر را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

  1. برنامه‌های کاربردی نوآورانه

پلاستیک به دلیل قابلیت قالب‌گیری بر اساس نیازهای خاص، برای توسعه دستگاه‌های پزشکی جدید نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که می تواند دلیل اصلی استفاده از پلاستیک در پزشکی باشد . پلاستیک در دستگاه‌ها و روش‌های جراحی و محصولاتی مانند ضربان‌ سازهای مدرن، استنت‌ها و دستگاه‌های جایگزین مفصل به کار می‌رود، زیرا توانایی سازگاری با کوچک‌ترین و پیچیده‌ترین قالب‌ها را دارد. شما می‌توانید همواره ظروف پلاستیکی تزریقی باکیفیت را از ساپل خریداری کنید. 

  1. مقرون به صرفه بودن

پلاستیک‌ ها نه تنها می‌توانند به صورت انبوه و با نرخ‌های مقرون به صرفه تولید شوند، بلکه امکان استفاده در طیف وسیعی از کاربردها را نیز فراهم می‌کنند، و آن‌ها را به سرمایه‌گذاری ارزشمندی تبدیل می‌کنند. در حالی که دستگاه‌های پزشکی فلزی مستعد ساییدگی و خوردگی هستند، پلاستیک‌ ها می‌توانند به گونه‌ای تولید شوند که مقاومت بیشتری در برابر این مشکلات داشته باشند. این ویژگی نه تنها هزینه‌های ساخت دستگاه‌های فلزی را کاهش می‌دهد، بلکه زمان و تلاشی که برای نگهداری از این دستگاه‌ها صرف می‌شود را نیز کاهش می‌دهد.

کاربرد پلاستیک در تجهیزات پزشکی

سخن پایانی

ضروری است که هر بازنگری در بازار تجهیزات پزشکی نه تنها شامل مواد مورد استفاده در ساخت دستگاه‌های پزشکی موجود باشد، بلکه مواد جدید، فناوری‌های پردازش نوین و نیازهای دائماً در حال تغییر بازار را نیز در نظر بگیرد. ما در یک اقتصاد جهانی زندگی می‌کنیم که همواره در حال تغییر است و تنها با آگاهی و به‌روز ماندن از تاثیراتی که بر صنعت ما اثر می‌گذارد، شرکت‌ها می‌توانند ترکیب محصولات خود را در خط مقدم ارائه محصولات پزشکی حفظ کنند. 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: محتوا محافظت شده هستند